Del 3 – Välja keywords


Denna artikel är en av 13 delar i en artikelserie om hur du skapar en hemsida för att tjäna pengar. Klicka här om du vill läsa artikelserien från början.

När du valt ut vilken nisch din hemsida ska handla om är det dags att välja ut keywords, sk nyckelord. Dessa nyckelord är de ord du ska använda dig av för att få besök från sökmotorer.

Nyckelord SEO

Hur ska man tänka när man väljer keywords?

Tips: Market Samurai är ett av de kraftfullaste programmen för att analysera och generera keywords.

Tänk på att de keywords du väljer ska vara nära sammankopplade med det ämne du valt.

Exempel:
Har du valt att ha en hemsida om bläckpatroner är keywords som skrivare, printer etc inte tillräckligt bra. Du vill få personer att komma till din hemsida via sökmotorer. Bättre sökord kan vara just bläckpatron, bläckpatroner etc.

Du får helt enkelt känna av vilka keywords som passar bäst i just ditt fall.

I vissa fall kan även keyword vara en fras eller mening. Här ska man dock tänka på att ha en kort men informativ fras som kopplar till ämnet.

Exempel:
Vi fortsätter ponera att du har en hemsida om bläckpatroner. Du vill få dina besökare att, via reklamlänkar, skickas vidare till försäljare där du får procent.

En fras som: ”Vi har information om bläckpatroner” ger troligtvis inte många besökare. Om du däremot väljer en fras som ”Billiga bläckpatroner” så kommer troligtvis en hel del att hamna på din sida och därefter hos dina partners inom bläckpatroner.

Sammanfattning:

  • Välj keywords inom din nisch
  • Välj en fras, försök hålla den kort

Del 4 – Välja domänamn

Etiketter: ,

Kategori: Snabbguide

  • Pia

    Snygg blogg med klar uppställning och välformulerad och tydlig text. Tack för alla fina tips!