Del 8 – Google Analytics och Webmaster Tools


Denna artikel är en av 13 delar i en artikelserie om hur du skapar en hemsida för att tjäna pengar. Klicka här om du vill läsa artikelserien från början.

På varje hemsida eller blogg som du skapar bör du lägga in kod för Google Analytics och Google Webmaster Tools. Det är med dessa verktyg som du underlättar ditt arbete med din hemsida eller blogg.

Men vad är då Google Analytics och Google Webmaster Tools? Här följer en enklare förklaring:

Vad är Google Analytics?

Med detta verktyg får du detaljerade uppgifter om besökarna till dina webbsidor och hur deras besök ser ut. Du kan bland annat få följande information:

  • Antal besökare
  • Antal unika besökare
  • Hur en besökare kom till din sida (referrals)
  • Vilka sökord som användes
  • Vilka sidor som de tittar på
  • Utgångssidor
  • Var de kommer ifrån
  • Information om webbläsare
  • Tid på webbplatsen
  • Nya eller återkommande besökare

Över detta finns det mer avancerade funktioner som att sätta upp mål för användare och se konvertertingsgrad om man t.ex. säljer produkter på sin hemsida.

Du kan anmäla dig till Analytics här:
Google Analytics

Google Webmaster Tools

Med detta verktyg kan du berätta för Google att du har en sitemap på din hemsida. Vill du veta mer om vad en sitemap är kan du läsa det här.

Du kan även göra följande:

  • Bestämma vilket land du riktar dig till.
  • Välja om du ska ha www.domainname.com eller domainname.com i sökresultaten
  • Ta bort indexerade sidor
  • Göra inställningar för indexering

Du kan anmäla dig till Webmaster Tools här:
Webmaster Tools

Del 9 – Publicera artiklar

Etiketter: ,

Kategori: Snabbguide